Rólunk írták
Játszani is engedd!
Gödöllői Szolgálat, 2009 szeptember 16.
A gyermek szinte mindent a játékon keresztül tanul meg, különösen hat éves kor alatt.
Nagyon nem mindegy, hogy ebben az életkorban milyen élmények és milyen környezet veszi körül gyermekeinket…”− mondja Halla Csilla óvodapedagógus, az egy éves születésnapját ünneplő gödöllői Tótágas játszóház szakmai vezetője.
Riportunkban annak jártunk utána, mi e népszerű játszóhely sikerének titka?
Mi oka annak, hogy itt még a szorongó gyerekek is oldottabbakká, a hiperaktívak pedig összeszedettebbekké válnak?
Milyen szerepe van a gyermekek fejlődésben a mozgásnak?
Halla Csilla: Az idegrendszer egészséges fejlődésének a mozgás meghatározó alapja. Legfontosabb alapkészségeink életünk első hat évében alakulnak ki: ekkor van szükség a legtöbb figyelemre, fejlesztésre, élményre és kihívásra.
Mit jelent a technikai civilizáció rohamos fejlődése gyermekeink szempontjából?
H.Cs.: Nekünk, szülőknek meg kell védenünk gyermekeinket a túlzott számítógépezés, tévénézés és a gyorséttermi ételek ártalmaitól.
Háromgyermekes édesanyaként és óvodapedagógusként is jól tudom, hogy a mozgásszegény, egészségtelen környezet mennyire visszavetheti a gyermekek érzelmi és értelmi fejlődését, miközben az inspirál élmények milyen sokat jelenthetnek.
Mit tehetünk mi szülők?
H.Cs.: Rendszeresen vigyük gyermekeinket olyan környezetbe, ahol az élmények sok mozgásra és nem mindennapi mozgásformákra csábítják őket.
A mi képességfejlesztő játszóházunk ilyen: fejleszti a mozgáskoordinációt, a fantáziavilágot, a társas érintkezést és a kreativitást is.
Mit jelenthet mindez az iskolaérettség szempontjából?
H.Cs.: A jó térorientáció és a kifinomult mozgáskoordináció még az írás-olvasás megtanulásához is nélkülözhetetlen.
Ez az oka annak, hogy nagy súlyt fektetünk a „finommozgásos” tevékenységek fejlesztésére* és az összpontosítást, problémamegoldást fejlesztő játékokra is.
Kézműves és zenés foglalkozásokat*, TSMT-foglalkozásokat* (tervezett fejlesztő torna) is tartunk, de lehetőség van labda-terápiás mozgásfejlesztésre*, pszichopedagógusi tanácsadásra* és a fejlettségi szint felmérésére is*.
(*2013-as tulajdonosváltást követően már nem tartunk különfoglalkozásokat, fejlesztéseket, felméréseket)